Werkwijze en FAQ

Werkwijze

1. Afspraak

Om een ontwerp zo passend mogelijk te maken bij jouw persoonlijke stijl en verhaal, is het heel fijn om eens af te spreken en alles tot in detail te bespreken. Je maakte misschien al een Pinterestbord met afbeeldingen die je aanspreken. Dat komt handig van pas om samen te bekijken en te bespreken wat mogelijk is binnen jouw smaak en budget. Op mijn bureau is het mogelijk om vele voorbeelden te bekijken en aan te voelen van papiersoorten, materialen en druktechnieken. Ik begeleid je graag in het uitkiezen van de stationery, en indien gewenst eveneens goodies en decor. Ik hou enorm van speciale verzoekjes en brainstorm met plezier over jouw wilde plannen. Ben je enthousiast om samen te zitten, contacteer me dan voor een afspraak bij mij in 9290 Berlare, gelegen op een half uurtje van Gent, Antwerpen en Brussel.

2. Offerte

Op basis van onze afspraak kan ik een gedetailleerde prijsberekening op maat maken. Alle elementen worden per onderdeel weergegeven met de bijhorende prijzen. Wanneer deze offerte naar wens is, wordt er een voorschot van 50% van de totaalprijs gevraagd als bevestiging van de opdracht. Zodra het voorschot en alle nodige info (tekstuele gegevens) binnen zijn, kan ik jullie inplannen om te starten met het ontwerp! 

3. Ontwerp

Er wordt via mail een digitale preview van het volledige pakket naar jou toegestuurd, om een zo goed mogelijk beeld te hebben van de samenhangende look. Hierop krijg je de kans om feedback te geven en worden er indien nodig nog aanpassingen gedaan.

4. Productie

Eens alles digitaal werd goedgekeurd door jou, maken wij alles klaar voor productie/druk. Afhankelijk van de gekozen druktechnieken zal de timing van aflevering varieren. Voor geboortekaartjes geven jullie een seintje wanneer het kindje geboren is (via mail of sms) met de nog ontbrekende gegevens (datum, lengte, gewicht). De laatste details worden vervolgens aangepast, opdat de kaartjes zo vroeg als mogelijk klaar kunnen zijn. Vraag gerust om een raming te krijgen wanneer jouw kaartjes klaar kunnen zijn. 

5. Eindresultaat

Vanaf alles klaar is, krijg je een seintje om het totaalpakket op te halen, samen met de slotfactuur voor het geleverde werk. Wens je reeds delen vooraf te krijgen, zoals bv. enveloppes om die al te beschrijven, dan kan dat. We leven graag met je mee in deze spannende periode en kijken ernaar uit om te horen wat jij en jullie omgeving van het eindresultaat vonden! 

Veelgestelde vragen

Hoelang op voorhand moet ik jou contacteren voor mijn huwelijk?

Indien jullie graag save the dates wensen naast het uitnodigingspakket en eventuele dagelementen, kunnen jullie eigenlijk al bij mij terecht wanneer jullie een datum en locatie hebben vastgelegd. Indien jullie enkel op zoek zijn naar de realisatie van een uitnodigingspakket en eventueel dagelementen, dan zitten we best zo een 4 maand voor de huwelijksdatum samen zodat alles op tijd kan verstuurd worden. Hieronder een idee wanneer kaarten meestal worden uitgestuurd: 

- save the dates: 6 à 8 maand op voorhand, tot zelfs 12 maand op voorhand als je gasten uit het buitenland hebt of jouw huwelijk in het buitenland doorgaat

- huwelijksuitnodigingen: 2 maand à 6 weken op voorhand. Net zoals bij de save the dates kan je de uitnodigingen vroeger uitsturen voor gasten uit het buitenland of als jouw huwelijk zelf in het buitenland doorgaat.

- bedankingen: 2 à 4 weken na de huwelijksdag of de huwelijksreis.

Sommige periodes zijn sneller volboekt dan andere (i.v.m. trouwseizoen, einde van het jaar, etc.), daarom worden vroege vogels worden hier warm ontvangen. Ik neem graag voldoende tijd voor elk uniek project zodat ik kan ontwerpen met focus en we beiden tevreden kunnen zijn met het eindresultaat. Contateer me ongegeneerd goed op voorhand wanneer je een speciale druktechniek of een intensief ontwerp in gedachten hebt en/of graag nog dagelementen gaande van menukaartjes tot welkomborden en backdrop wenst.

Soms toveren we hier wel eens een pakketje uit onze hoed met een korte tijdslijn, maar weet dat er dan bepaalde druktechnieken niet altijd meer mogelijk zijn of er een rushfee bovenop de prijs kan komen. Voor mensen die aan de late kant zijn (minder dan 3 maand voor de huwelijksdatum) gaan we kijken naar wat mogelijk is binnen de beschikbare periode en budget of stellen we ons semi-custom pakket "Best day ever" voor. Mail gerust met jouw vragen over dit semi-custompakket en de beschikbaarheid via het contactformulier.

Hoelang op voorhand moet ik jou contacteren voor de geboorte van mijn baby?

Ik neem graag voldoende tijd voor elk uniek project zodat we beiden tevreden kunnen zijn met het eindresultaat, dus contacteer me best genoeg op voorhand. Sommige periodes zijn al sneller volboekt dan andere (i.v.m. trouwseizoen, einde van het jaar, etc.). Afhankelijk van de grootte en complexiteit van het project kan je mij vroeger contacteren, maar voor een geboorte raad ik aan om ongeveer 3 maand voor de uitgerekende datum met me samen te zitten

Hoelang duurt het om een project op maat te ontwerpen en realiseren (drukken/produceren)?

Dat hangt af van de grootte en complexiteit van het project, mijn beschikbaarheid en de tijd dat er valt tussen het heen en weer communiceren van feedback. Stuur gerust een mailtje via het contactformulier om dit te bespreken.
Voor uitnodigingen en aankondigingen rekenen we gemiddeld 3 à 5 weken van afspraak tot afgeleverd project met tijd tussen voor feedback. Sneller kan ook mits extra rushfee of wanneer er minder ambachtelijke en handgemaakte elementen aan te pas komen.
Afgezien van het soort ontwerp is de druktijd van flatprinted kaarten ongeveer 3 à 5 werkdagen en van ambachtelijke druk (zoals bv. letterpress en goudfolie) is dat ongeveer een 8-tal werkdagen.
Kersverse mama’s en papa’s willen meestal heel snel de geboortekaartjes kunnen uitdelen zodra de baby het levenslicht heeft gezien. We begrijpen volledig jullie enthousiasme en doen er dan ook alles aan om dit zo vroeg als mogelijk voor jullie klaar te hebben. Wij verkiezen graag kwaliteit boven snelheid, en hebben daarom geen “binnen de 24u” service.
Als je weet dat een ambachtelijke drukker in totaal ongeveer 7 uur zoet is met het manueel verwerken van jullie kaarten en eerst jullie nog ontbrekende gegevens moeten worden aangevuld (datum, uur, gewicht, lengte) om er drukplaten van te maken, dan weten jullie dat we jullie wachttijd goed gebruiken om de kaarten met de nodige zorg en liefde af te werken. 

Wat gebeurt er met het geboortekaartje eens mijn baby geboren is?

Op de dag van de geboorte contacteer je ons met de ontbrekende gegevens (datum, gewicht, lengte, ...) en de naam als die nog niet werd verwerkt in het voorontwerp. Wij passen het kaartje dan aan en stoppen het in druk. Zodra het pakketje klaar is krijgen jullie seintje via sms, telefoon of mail. 

Kan jij ook zorgen voor de extraatjes van een geboorte, zoals doopsuikerdoosjes?

Naast het geboortekaartje zelf kan ik ook zorgen voor bijpassende doosjes, buttons, magneetjes, stickers, zakjes, labels, enveloppen, etc. Heb jij een idee en zie je het hier niet tussenstaan? Alles wat een grafische touch heeft realiseer ik graag voor jullie, dus laat het gerust weten wat jullie in gedachten hadden via het contactformulier.

Ik heb een dichte deadline, kan je mij helpen?

Soms toveren we hier wel eens een projectje uit onze hoed met een korte tijdslijn, maar weet dat er dan bepaalde druktechnieken niet altijd meer mogelijk zijn of er een rushfee bovenop de prijs kan komen. Mail gerust met jouw vragen voor de mogelijkheden en onze beschikbaarheid via het contactformulier.

Wat is letterpress, hoe lang duurt het en wat kost het?

Letterpress is een eeuwenoude druktechniek dat vandaag nog steeds wordt geapprecieerd door zijn ambachtelijke kenmerken. Het drukken met een letterpress vergt een goed oog voor detail en precies meetwerk. Elk kaartje wordt manueel in de machine gevoed. Elke kleur wordt met de hand gemengd en apart gedrukt, daarom zie je bij letterpress meestal ontwerpjes die bestaan van 1 tot 3 kleuren. Van een digitaal ontwerp wordt een cliché gemaakt. Dit cliché wordt met de inkt in een dik en zacht papier gedrukt, dat creëert diepte die je kan zien en voelen. Na het schoonsnijden verkrijg je dus een kaartje dat elegantie en ambacht uitstraalt. Via diezelfde manier worden ook kaarten gemaakt met goudfolie, zilverfolie, koperfolie.
Deze originele techniek is een tijdsrovend process, bij gevolg moet je dus rekenen op een wachttijd van een 8-tal werkdagen. Voor letterpress geboortekaartjes proberen we de productietijd zo kort mogelijk te houden omdat kersverse mama’s en papa’s natuurlijk enthousiast zijn om direct die kaartjes uit te delen. Wij hechten meer belang aan kwaliteit dan aan snelheid, daarom doen wij geen “binnen de 24u” service. Nadat we de kaarten met liefde hebben afgewerkt, krijgen ouders in spe krijgen onmiddellijk een seintje van zodra de kaartjes klaar zijn
De kost van letterpress is afhankelijk van verschillende factoren zoals ontwerp, aantal kleuren, papiersoort, formaat en oplage. Bij letterpress zijn vooral de opstartkosten hoog, maar hoe meer je bestelt, hoe minder de kost per kaartje. Het is dus best dat je in je eerste bestelling een voldoende hoeveelheid bestelt, want als je moet bijbestellen komen er opnieuw de opstartkosten bij. Voor meer informatie kan je ons bereiken via het contactformulier.

Ik heb een bepaalde druktechniek en/of speciaal materiaal in gedachten, maar weet niet of dit mogelijk is?

We houden enorm van unieke verzoekjes. Inkspired werkt samen met een hoopje ervaren drukkers, letterpressers en andere creatieve handige harry’s om jouw wensen te realiseren. Heb jij een speciale druktechniek of materiaal in gedachten, dan doe ik graag het nodige om jouw idee te verwezenlijken.

Hoeveel kost het om mijn gelegenheidsdrukwerk met de post te versturen?

Dat is afhankelijk van de afmetingen en het gewicht. Je kan dit laten berekenen in jouw postkantoor. Wil je graag op voorhand maken dat jouw uitnodiginen binnen een genormaliseerde zending vallen, dan kunnen we dit bespreken en implementeren in de ontwerpfase.

Ik kan me moeilijk vrijmaken om bij jou langs te komen tijdens jouw kantooruren. Kan ik op een ander tijdstip komen?

Mijn kantooruren zijn van dinsdag tot vrijdag van negen uur 's morgens tot vijf uur 's avonds. Ik heb deze kantooruren bewust opgesteld omdat ik mezelf grenzen moet opleggen. Als ik dit niet zou doen, ben ik er zeker van dat ik al mijn tijd zou vullen met design opdrachten, terwijl mijn familie en geliefden die tijd ook op prijs stellen. Uiteraard doe ik mijn best om ook buiten de kantooruren dringende vragen en communicatie per mail te verwerken. Laat me gerust weten wanneer je wél zou kunnen afspreken en dan kunnen we een oplossing vinden die voor ons beide goed past. 
Tip: als je bv. langskomt voor huwelijksuitnodigingen dan kan je een dag nemen waarop je verschillende leveranciers combineert. Bijvoorbeeld de jurk passen, bloemen kiezen en uitnodigingen bespreken. Hou er rekening mee dat we meestal zo een goed uurtje samenzitten. 

Ik woon niet bij jou in de buurt, kan ik toch iets laten ontwerpen door jou?

Mijn werkplek bevindt zich in Berlare, op een half uurtje van Gent, Antwerpen en Brussel. Het is heel fijn om persoonlijk te kunnen afspreken, want hier op mijn bureau liggen heel wat voorbeelden en stalen om in het echt te bekijken en voelen. Wie met mij wil werken vanuit een ander land kan steeds een FaceTime of Skypegesprek met mij houden. Binnenlandse klanten komen (met enkele uitzonderingen) hun drukwerk hier ophalen. Dit omdat ik niet verantwoordelijk kan zijn voor wat er met het pakketje gebeurt onderweg naar jullie. Uiteraard wordt alles hier steeds goed verpakt voor verzendingen, maar weet dat opsturen naar het buitenland een extra risico is en er verzendkosten zijn afhankelijk van het volume van het pakket. 
Contacteer me gerust via het formulier om te bespreken wat mogelijk is!

Ik heb een mooi ontwerpje gevonden op het internet, kan je dit namaken?

Inkspired haalt eer uit haar werk door unieke concepten op maat te creëren. Hierdoor en uit respect tegenover de ontwerpers en eigenaars van het originele ontwerp doe ik dat niet. Maar laat me zeker weten wat jij er zo speciaal aan vindt en dan kan ik zeker en vast iets voorstellen dat je net zo graag of liever zal zien.

Wat als ik mijn bestelling zou willen annuleren?

Dat kan altijd, maar hou er rekening mee dat er zal gefactureerd worden hoeveel er al aan het project werd gewerkt. Zolang ik nog niets heb ontworpen, zal ik je uiteraard ook niets aanrekenen. Dus als je zou willen annuleren, doe het dan best zo snel mogelijk.

Met welke leveranciers werk jij, hoe heb je dat gemaakt, welke lettertypes zijn dat?

Zowel klanten als collegaʼs stellen vaak deze vragen om heel diverse redenen (budget, kennis, advies, nieuwsgierigheid...). Hierbij een uitgebreid antwoord. Ik werk met verschillende ervaren papierleveranciers, drukkers en handige harryʼs (waaronder mijn lieve man). Ik ben fan van die speciale technieken, unieke ambacht en het vakmanschap dat erbij komt kijken. Wanneer ik dan de juiste mix gevonden heb voor die specifieke opdracht, combineer ik  wel vaker verschillende technieken zodat het eindresultaat naar wens is, alsook zo dicht mogelijk aanleunt bij jouw stijl én budget. Het is deel van mijn job en toolkit als grafisch vormgever om die juiste technische kennis te hebben voor een optimaal resultaat en te overzien dat alles verloopt volgens de regels van de kunst en onze gemeenschappelijke visie. Elke klant is zeker vrij om zelf een lokale drukker te kiezen en alleen het ontwerp bij Inkspired te laten doen, maar dan hebben wij helaas geen zicht op het verloop en het tastbare eindresultaat opdat jullie er tevreden mee zullen zijn.
Aan de collega-vormgevers die (nog) niet weten hoe ze aan bepaalde zaken beginnen; ik help je graag verder met productie wanneer je ons een drukklaar bestand aanlevert, maar een stap-voor-stap handleiding hoe we stationery, goodies en decoratie maken zullen we niet verder delen omdat unieke creatie net de kern is van het bedrijf Inkspired.

Inkspired specialiseert zich in maatwerk, dus wordt er vaak gebruik gemaakt van handlettering, typografie en illustraties die van nul werden ontworpen, specifiek voor de klant.
Hoe ik dat doe, laat ik af en toe zien in behind-the-scenes stories op Instagram. Ik combineer graag analoog werk met het digitale om tot een authentiek maar verzorgd resultaat te komen. Het is dan ook zo dat je de letters hoe ik ze gemaakt heb, niet zal vinden als lettertype omdat ze voor een specifieke opdracht zijn gemaakt. Wanneer je voor jouw project graag een bepaald lettertype gebruikt om daarna nog te gebruiken op jouw website etc., ga ik op zoek naar lettertypes die daarvoor geschikt zijn en passen binnen jullie budget. Helaas kan niet elk lettertype zomaar op elk medium gebruikt worden. Als vormgever zijn verschillende lettertypes en de kennis ervan natuurlijk ook een must-have. Straffe fonts kunnen in aankoop heel hoog oplopen. Zo is maar één van mijn lievelingsfonts 250 euro waard. Dit betalen jullie niet als klant, wanneer Inkspired voor jullie iets maakt.
Maar indien jullie er zelf mee aan de slag willen, moeten jullie dit font om licentieredenen zelf aankopen.
Meestal komt het voor de klant dan ook voordeliger uit wanneer jouw vormgever het ontwerp van begin tot einde voor jou kan verzorgen, dan het zelf op te maken en het op de juiste manier drukklaar te krijgen voor een specifieke druktechniek rekeninghoudend met de gehele set of huisstijl. Er bestaan ook een heleboel gratis fonts online die voor persoonlijk gebruik bedoeld zijn, dus als je het leuk vindt om zelf aan de slag te gaan voor een ontwerp, kan je daarin uren scrollen voor een font dat bij jullie past! Nog andere vragen of opmerkingen? Laat het gerust weten en ik streef ernaar een juiste oplossing aan te bieden voor jullie specifieke wens. 

Wat kost een huisstijl / branding?

De kost van een huisstijl hangt af van hoe uitgebreid u het huisstijlpakket wenst te maken. Een basis huisstijlpakket kan bijvoorbeeld al opgemaakt worden uit een logo, visitekaartjes en briefpapier. Vaak wordt hier ook een website bij gevraagd. Verder kan u een brandingpakket uitbreiden met belettering van een wagen, banners, relatiegeschenken etc. De mogelijkheden kunnen sterk variëren, zodus ook de prijs. Contacteer me gerust voor een vrijblijvende offerte van een huisstijl op maat.

Kan ik je inschakelen voor een freelance opdracht?

Dat kan zeker. Ik steek graag een handje toe ter plaatse bij u op kantoor of werk een specifiek project uit waarvoor u mijn grafische stijl kan gebruiken. Als freelancer werkte ik reeds voor oa. Mortierbrigade en Sanoma Media. Ik heb ervaring in verschillende niches waar de grafische programma's essentieel zijn, zoals bv. retouching van fotografie, patroonontwerp voor textiel, product/speelgoed ontwerp, illustraties, storyboarding etc.